Powered By Blogger

Khamis, 14 April 2011

Aku dan Si Selfish

aku tahu tujuan aku menulis tajuk ni...sebab ketidak puasan hati aku untuk manusia yang sangat mementingkan diri sendiri ni.....banyak dah pengalaman aku bersama-sama dengan manusia seperti ini...sebenarnya,boleh je nak pentingkan diri...tapi biar lah bertempat...ni sampai menyakitkan hati orang lain nak buat apa...

dalam kehidupan seharian kita,pasti kita akan berdepan dan bertemu dengan masalah manusia sebegini kan....dan pasti nya juga kita akan rasa sakit hati dan adakalanya makan dalam beb.......
Aku dah banyak jumpa orang-orang macam ni...tak kira yang berdekatan dengan aku atau pun di persekitaran dimana kita berada sekarang...ada orang kata sifat penting kan diri ni adalah salah satu cabang egois juga..ye ke???

aku ada je memiliki kawan yang mementingkan diri sendiri..kalau tujuannya untuk kebaikan tak mengapa...tapi,kalau yang jenis yang menyalahgunakan kepentingan diri tu yang salah tu....didalam kehidupanku dalam mencari ilmu ni,masih ada yang memiliki sifat seperti ini...sebagai contoh yang pernah aku alami adalah tugasan dalam kumpulan....kalau malas tu agak-agak lah..jangan la sampai menyusah kan orang lain.....tugasan dalam kumpulan kowt....kalau malas sekalipun sekurang-kurangnya bagi la sumbangan sikit..laksanakan tanggungjawab kita tu sebagai ahli kumpulan yang bertanggungjwab......selain tu,pentingkan diri yang teruk aku lihat adalah asignment sendiri harapkan orang lain yang buat....HELLO!pe ko ingat orang tu kuli batak kau ke..senang lenang je nak suruh orang lain tolong buat kan..lain la kalau ko sakit...de keje lain yang nak diselesaikan...boleh lagi la consider kan..kalau setakat bersenang lenang tu....mintak maaf la banyak-banyak ye wahai kawan ku yang tak sedar diri tu....................

aku bukanla nak menjatuhkan atau memalukan seseorang tu...tapi,fikirlah..masing-masing ada kepentingan masing-masing.....kurang kan sikit sikap penting kan diri tu.....sesama manusia kowt yang memiliki hati,perasaan dan juga "kepenatan"......

di dalam sudut aspek lain plak...jika kita lihat dari sudut politik...de je yang jenis macam ni....malas la nak kate sape-sape kan..kata orang"tepuk dada tanya la selera"turun padang bila ada sesuatu kepentingan..kalau takde pandai-pandai korang la...pe yang penting pangkat,darjat dan sanjungan milik dorang...ingat ye....pemimpin yang tidak menjalani tampuk kepimpinan dengan betul yakni pemimpin zalim..mereka la orang pertama yang akan dihumban dalam neraka....
pemimpin seperti ini lah yang menggunakan amanah kepemimpinannya untuk kepentingan peribadi. Amanah kepemimpinan digunakannya untuk memperkaya diri, menindas, bahkan menipu orang-orang yang dipimpinnya. Dia lupa bahwa kepemimpinan itu amanah, malah dia gunakan amanah kepemimpinan sebagai fasilitas untuk memperkaya diri..
..jangan ingat senang nak jadi pemimpin...jangan ingat anda bangga menjadi seorang pemimpin..... Na’udzubillah


pendek kata...saya benci si penjual ikan (selfish)

Arora Azul88


Tiada ulasan:

Catat Ulasan