Powered By Blogger

Rabu, 13 April 2011

Aku dan pengguna facebook yang pelik..........

Assalamualaikum pembuka kata.........................

adakalanya bila aku on je "muka buku"yang kuar kat wall aku mesi luahan perasaan yang adakalanya ntah apa-apa....ada yang berunsurkan politik..luahan perasaan tak puas hati...kejadian yang berlaku hari ni...pendek kata la...pe yang berlaku,pe yang ko buat setiap minit mesti nak diceritakan kat facebook....yang tak tahan hal rumah tangga pun nak dikongsikan bersama pengguna-pengguna facebook...kalau boleh satu dunia nak diceritakan,bagi semua orang tahu......pelik..pelik

kadang-kadang tu pelik kan....untuk pe semua hal pun nak bg tau....yang mana sepatutnya jadi privasi kita dah tak jadi privasi...ye la....yang mana post kan status mesti la nak de orang yang komen kan...tak kisah la lau mende yang tak sepatutnya pun nak dikongsi bersama...pelik kan...rasanya bangga dorang ni kot....

aku plak tak terkecuali menjadi pengguna facebook..aku jadikan facebook ni sebagai penyampai maklumat,mencari kawan2 lama,tempat bergurau senda dan adakalanya tempat aku untuk memerli someone tp aku tak "mention"la nama orang tersebut...cuma sendiri mau ingat tu je...bukan pe...sebagai peringatan je....

Aku malas la semua benda yang berlaku nak aku ceritakan....kita kene ingat setiap pe yang kita post walaupun berpuluh tahun dulu pun status yang kita taip tu takkan hilang tau....status tu akan tersimpan...jaga-jaga...

satu lagi,jaga la setiap perkataan yang korang mention kat status ni...bahaya tau....korang tengok kat 1 negara ni...hanya kerana 1 status semua rakyat memberontak...kan bahaya tu....yang paling bahaya kalau ia melibatkan negara....jaga-jaga....1 dunia boleh membacanya....mereka sentiasa memerhati terutama negara-negara yang berkuasa besar....sedikit je kesilapan....

adakalanya aku lawat gak wall dorang ni.....baca komen-komen pengguna yang rajin memberi komen...ada yang memuji..dan ada juga yang mengutuk...yang mengutuk ni la yang bahaya...mereka hanya sekadar menyuarakan ketidakpuasan hati je...tp,tu la kan...komen mereka adakalanya agak keterlaluan...ye la...marah punye pasal...

kadang-kadang tu kan..gara-gara facebook ni..adakalanya tercetus isu sensitiviti perkauman dan keagamaan...ermm..risau aku....jangan nanti peristiwa berdarah berulang lagi....masa tu takde lagi istilah 1 Malaysia yang dibanggakan...jangan terkejut sekirannya perkara ni berlaku gara-gara tangan yang gatai menaip tak tentu pasal.....jaga-jaga...

Evolusi facebook ni adakalanya membuatkan aku terfikir dan ketawa...jangan kan orang muda je yang memiliki akaun facebook...warga emas juga tidak kurang hebatnya...hahaha....tapi tak kisah la kan...dorang pun ada hak...ye la dunia tanpa sempadan...mana ada sempadan yang menyekat mereka untuk berfacebook kan...hehe...tapi yang tak tahan nye...de je yang jenis menggatal...adoyai.....kelakar kan....pe-pe je la pakcik/makcik...

Tapi kan...bagi mereka yang bergelar kaum hawa tidak terkecuali aku...ingat la...jangan jadikan facebook sebagai tempat untuk kita menunjukkan segala-galanya..maksud aku...pe yang dipost untuk status wall post kita..ye la perempuan ni kan mostlynya sensitif terhadap sesuatu perkara yang menyakitkan dan melukakan hati kita.....gunakan akal dengan sebaiknya...haa..!gambar-gambar tu...had kan la...tau la kalau posing tu mesti yang nak di upload gambar comey-comey...tapi beringat la yang melihat nya tu orang bukan muhrim kita tau....walaupun anda private kan wall n photo anda untuk dilihat yang bukan senarai friends list kita..tp,cuba kita lihat senarai friends list kita ada berapa....paling tidak pun melebihi 200 kan...yang mana beribu tu..bak kata pelawak raja lawak 1.."Lu pikir la sendiri"...tak lupa...tak yah arr tayang gambar yang tak patut di tayang kan....pe la perasaan kome tayang-tayang gambar agak sensored tu...cantik sangat ke.....de setengah tu sorry to say la..macam badan nangka de la...

aku bukan nak mengutuk..tp..pikir la...aku tahu memang itu hak masing-masing...tapi mata orang lain kene pikir la jugak....jangan wat dosa kering leh tak......

kalau nak diceritakan pasal dunia dan ragam pengguna facebook ni macam-macam....korang de mata korang tengok la sendiri..korang de mulut lau korang rasa nak sound korang sound la....


Arora Azul









Tiada ulasan:

Catat Ulasan