Powered By Blogger

Rabu, 9 September 2009

kawan atau sahabat

ANTARA KAWAN DAN SAHABAT..






apakah kawan..apakah sahabat....


terdetik di hati ku untuk menaip dalam ruangan blog aku ni...kiranya macam luahan perasaan la gak...

siapa yang tak perlukan kawan....siapa yang nak hidup macam kera sumbang....begitu juga aku..
kawan ni ada-ada macam perangai...ada yang baik...tak kurang juga ada yang kurang baik....
tapi masing-masing ada pandangan masing-masing kan...
biar aku cerita kan pengalaman aku tentang kawan atau pun sahabat ni...


selama 21 tahun aku hidup di muka bumi ni...macam-macam peel kawan aku jumpa...yang nama nya sahabat ade la beberpa orang..sahabat ni la yang sentiasa mengingati aku sampai sekarang...


aku rasa best lagi berkawan masa aku zaman budak-budak dulu...main..main...main...kalau gaduh pun salam balik...hehehehe....kata orang gaduh budak-budak tak macam orang tua gaduh..kihkihih....baik pun sama-sama...jahat pun sama-sama..kene pukul ngan mak ayah pun sebab kawan..hehehe..jahat sangat kena la pukul....pergi ngaji sama-sama...balik ngaji wat jahat lagi...hehehe balik je ngaji mesti curi buah jambu kat tepi jalan umah sorang pakcik ni tak pun curi buah delima...itu dulu...pengalaman yang paling manis berkawan time budak-budak yang masih lagi tak tahu pe itu masalah....kawan masa zaman ni la sesiapa pun tak akan lupakan..termasuk la aku...















dan...







aku mula mengenal kawan bila aku masuk ke tingkatan satu...di zaman pra remaja ni la aku mula mengenal apa itu kawan...dan di zaman ini la aku mula kenal siapa sahabat-sahabat aku..mereka la banyak membantu aku...tapi salah faham tu kadangkala timbul juga...tapi tak la berpanjangan kerana kami sedar berharga nya hubungan persahabtan kami...



tapi...


aku tersalah pilih kawan masa aku form 2...tapi sahabat lama tetap aku tak lupa...


masa tu kawan-kawan amat la terkejut dengan perubahan sikap aku...tapi aku tak pernah marahkan mereka...aku mula ponteng kelas,ponteng sekolah,malas buat kerja sekolah...tido lam kelas..lari dari kelas ikut pintu belakang...sume tu aku dah buat...tapi lawan cakap cikgu tak pernah la..sampaikan surat warning pernah diberikan...mak ayah tak tahu sampai sekarang.....aku paling benci mata pelajaran matematik...sebelum cikgu tu masuk..aku ngan member yang lain ponteng terlebih dahulu sampai kan ketua kelas pun tak pat nak kata pe...dapat kelas terbaik tapi perangai tu je yang buruk sesangat..tempat best ponteng kami masa tu kat lam surau..belakang kantin...stor sukan...wat pe kat situ..?sembang arr...tido ke,..



burukkan...sahabat aku puas juga la nasihat kat aku..aku wat dunno je malas nak gaduh2 sebab aku sayang kan dorang...diam kan dan iye kan aje....dan aku mula buka mata bila aku mendapat keputusan periksa yang amat mengecewakan aku dan aku juga bernasib baik aku tetap stay di kelas yang sama...kata pelajar kat sekolah tu kelas budak pandai...ermmm ye la tu...bagi aku tak de makna nya..kelas macam ni la yang paling bosan sekali..budak kelas aku dulu skema giler...nerd pun de...

bila masuk form 3 aku sahabat aku suruh aku jadi pengawas pusat sumber supaya aku tak ulangi perangai lama..tengok betapa setia nya dorang kat aku...aku jadi pengawas tu pun atas persetujuan penyelia pusat sumber sekolah aku dan aku ditawar kan juga jadi bendahari pengawas pss sekolah...bila dah ada tugas macam ni tak de masa la aku nak berkawan ngan member ponteng aku lagi...mereka pun faham dan tak ajak aku ponteng lagi...kadang2 tu ade la anasir-anasir jahat yang menyeru aku ikut ponteng...ermmm nasib baik iman dak baik aku kuat..hehehehe...di situ aku ngan sahabat-sahabat aku study dan menguruskan pusat sumber sekolah aku sehingga kan dikenali di peringkat kebangsaan dalam pertandingan-pertandingan yang disertai...betapa bangga nya kami masa tu...tak sia2 aku sertai sahabt aku jadi pengawas pss...


dan hubungan kami terpisah bila tamat form 5..aku ditawar kan masuk ke form 6..yang lain sambung study tempat lain...ada gak yang dah kahwin...walaubagaimanapun kami tak pernah lost contact sampai sekarang... bertanya khabar....itu la sahabat aku...sehingga la sekarang aku berada di Universiti Malaysia Sarawak..kami tetap berhubungan...begitu berharga hubungan persahabatan kami...di situ la aku menilai siapa sahabat siapa kawan...














tapi.....sebelum aku menjejakkan kaki ke sarawak..atuk aku banyak memberi nasihat pada aku..salah satunya kawan...






kata atuk aku,kita boleh berkawan tapi satu je atuk pesan kat lia jangan terlalu baik dengan kawan..jangan pinjam duit kawan,jangan bagi kawan pinjam duit melainkan kalau dia terlalu amat memerlukan dan kita juga mengetahui dia memang memerlukan...tapi berhati-hati selalu...sahabat sukar dicari..kawan mana-mana leh dapat...kawan makan kawan...sahabat tak pernah makan sahabat nye...sentiasa la beringat bila berkawan...tak salah tolong kawan tapi jangan melebih-lebih...nanti kawan leh pijak atau amek kesempatan kepada kita....aku ni plak jenis yang mudah kesian kan orang lain sehingga kan aku pernah terkecewa dengan segelintir kawan..aku pernah tertipu disebabkan kawan....kawan ni tahu aku mudah simpati..kata orang aku memiliki hati yang sangat lembut dan penyayang..bukan membangga diri..tapi itu adalah hakikat sebb itu kawan aku ni amek kesempatan terhadap aku...semuanya pasal duit....3 kali aku tertipu...semuanya pasal duit...






yang kedua masa events FSGK sem 1...aku ada suruh kawan aku ni cuci gambar aku kat lam kameranya..ye la masa tu aku tak bawak kamera aku...kebetulan dia bawak..ade banyak la gambar aku kat lam kamera tu...aku terus la bg duit aku kat dia tolong cuci kan sekali...aku pun bagi la duit kat dia..berapa?tak payah la aku taip kat sini..cukup la sekadar duit tu dapat aku beli barang2 asignment aku...malang nya dah berapa bulan dia masih belum bagi gambar2 tu,...bila aku tanya lom cuci lagi la..kat rumah la...lupa letak mana la...aku rasa macam de sesuatu je...tapi pe yang perlu aku buat..aku ni jenis yang serba salah mintak duit balik risau kalau dia terasa ke atau pun terluka..tapi hati aku yang terluka sape nak jaga...tapi itu la aku...aku tak kisah...biar la...kalau sikit tak la kecewa sangat....






yang ketiga....member ni memang baik..tak aku nafikan...dari negeri mana..tak perlu aku nyatakan...isu sensitif tu....memang dia ngah sesak masa tu..katanya nak bayar untuk projek kumpulannya...aku pun bagi la pinjam....lam 25 ringgit..walaupun kalau korang baca...ala 25 ringgit je..tapi bagi student macam aku ni rm 25 tu amat la beharga buat aku..tambahan pula art student macam aku ni.....banyak duit yang aku nak guna...sambung balik citer tadi...dia kata sok aku byar..aku pun percaya la...tapi sampai sekarang dia diam je...aku malas nak tanya....serba salah aku dibuat nyer...ye la sekurang-kurang nya bg tau la..."lia aku tak pat bayar sekarang...aku tk de duit la..pas balik raya ni aku byar.."sekurang2 nya sedap gak la hati aku mendengar nya...tak pun dia kata lia kalau aku de duit aku bayar erk....kalau itu la yang terjadi kat korang apa yang perlu korang buat..






aku pernah tanya pendapat ni kat beberapa orang kawan aku...dia kata ntah la...kalau aku tak kira aku mintak je..duit aku suka hati aku la..tak kira kawan ke bukan....tapi aku adalah aku...sebelum aku study kat unimas ni pun aku pernh terkena skali..kawan sekelas aku...ni yng pertama...pinjam duit tapi tak nak bayar....sebelum mintak baik nya subhanallah!...pijak semut pun tak mati....kawan2 lain yang ada gak menegur aku supaya jangan terlalu rapat dengan dia..sebab perangai dia buruk sejak dulu lagi...bila dah lama kenal dia...baru aku tahu perangai dia...sehingga dia sanggup sabotaj aku...masa tu aku de meyertai tarian kebudayaan untuk asrama aku..ntah pe yang dia tak puas hati ngan aku,aku pun tak tahu seyhhh!...lain la aku..tak puas hati ngan dia logik la gak sebab dia pinjam duit aku tak bayar...kini baru la terbukti kebenaran nasihat yang atuk aku bg nasihat kat aku...sebelum atuk aku nasihat kat aku lagi aku dah trkena...






tapi aku tk la nafikan ada la kawan yang baik....walaupun tak sehebat sahabat aku...
betul la kata orang bila usia kita semakin meningkat kita akan mengerti apa itu kehidupan..











oleh itu,aku sarankan supaya korang hati-hati dalam berkawan ni...kita tak tau apa yang tersirat di sebalik hati masing-masing...boleh kita nak berbaik-baik..bukan tak leh tapi berpada-pada la...ye la kata orang kawan gembra ramai..kawan menangis???siapa yang sanggup menangis ngan kita...time kita senang je dia ada...sakit tak hati de kawan macam ni...biasa la tu....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan