Powered By Blogger

Sabtu, 5 September 2009

Aku dan Ibu.....


















Ibu,mama,mummy,ummi,mak,amma....

pe2 pun panggilan yang dipanggil.. wanita ini amat la mulia bagi insan yang bernama anak....tanpa ibu siapa la kita....kejayaan kita juga adalah restu daripada nya..

selalu kita menatap wajah kekasih kita,mengucap kan kata sayang i love you la konon..tapi pernah kah kita menatap wajah ibu kita dalam-dalam dengan perasaan kasih melafazkan kata "saya sayang ibu"di hadapannya kucup pipinya dengan penuh keihklasan...jangan la mohon ampun dan maaf serta kucupan di pagi raya je...bagaimanapula dengan hari2 yang lain....sukar kah untuk kita menutur kata sayang...sekiranya kita sayang pun ia tidak pernah terungkap di hadapannya...apatah lagi mengucup pipi tuanya....memang ia sukar kerana hati dan sanubari kita malu untuk berbicara kata sayang itu dihadapannya...hanya la ungkapan bisu kalimah rahsia...sekiranya kita mengungkap di hadapannya...hatinya amat bahagia sekali...pasti sayu dan sebak hati dia mendengarnya..lalu dia mengucup pipi dan dahi kita tanda mengucapkan terima kasih yang tak terhingga kepada kita..bersyukur kerana memiliki anak seperti kita...

adakah kita mahu menutur kan kalimah itu apabila matanya sudah tertutup rapat terpejam..tidak akan terbuka lagi...baru la masa itu kita menyatakan "bu,saya sayang ibu"...tapi masa tu nak kata kan dah terlambat..tak juga..tapi kita tidak lagi merasa dakapan dan kucupan sayang daripada nya....tak mungkin kita temu iras sentuhan ibu kita walaupun kita redah seluruh dunia sekalipun untuk mncari pegantinya....jangan harap kita akan menjumpainya....percaya la..kita akan merasa nikmat ketenangan dan kebahagiaan yang kita belum pernah jumpa selama ini...oleh itu jangan biarkan kehilangan menggantikan lafaz yang simpan selama ini.....

ingin aku kongsi satu cerita kat korang yang sedang membaca skang ni .... cerita ni di ceritakan oleh kawan aku kepada aku.....

biar la aku kenal kan kawan aku ni sebagai Is..lebih kurang 3 tahun yang lepas..masa tu umur di tak silap aku 19 tahun....setiap kalai cuti sem member aku ni sering pulang kampung..rumah atuk nya...di utara...setiap kali dia pulang pasti dia melalui satu rumah makcik tua ni...setiap kali member aku ni lalu dia kata mesti dia tengok rumah seorang makcik tua ni yang kebetulan jalan nye sekali ngan rumah atuk dia...pe yang menarik perhatian dia dan menjadi persoalan kepada dia...adakah makcik tua ni do sorang kat rumah usang lagi daif tu...mana anak-anak dia...setiap tahun dia pulang kampung makcik tua ni nampak macam dok keseorangan tak nampak sesaper punkat umah tu...mana suaminya..adakah sudah meninggal dunia..atau pun dia tak pernah berkawin pun...semua persoalan itu berlegar-legar di pale otak member aku ni...pernah juga la member aku ni nampak makcik tua ni beli barang keperluan dapur..tapi skit je tak banyak...terbukti la bahawa makcik tua ni dok sorang jer...

persoalan tu terjawab gak bila dia tanya kat nenek dia tentang makcik tua ni..kata nenek member aku ni...makcik tua tu de anak..suaminya dah meninggal...anak-anak nya ada yang dah bekerja di bandar,..ada yang dah berumah tangga..nak dikata kan semuanya bawa haluan masing-masing..tapi kata nenek nya lagi...dorang ni dah lama tak balik...semenjak ayah dorang meninggal..mungkin dorang kem duit je....kata member aku kalau aku atau korang la tengok keadaan rumah nyer dengan keadaanya sekali mesti sayu punya la...orang2 kmpng kat situ adalah sesekali datang menjenguk keadaan makcik tua ni..takkan la nak dibiarkan macam tu...ye la mana la tau dia memerlukan bantuan...ermmm begitu prihatin orang kampung kat situ...ini la dinamakan semangat kejiranan yang tak pernah ada kat kawasan bandar pun...ermmm dah lari tajuk aku ni...hehehe...sambung balik....bila aku dengar citer mmber aku ni aku terfikir pe masalah anak-anak dia erk....member aku pun tak tahu pe masalahnyer...

tibalah satu masa cuti sem...member aku macam biasa la balik kampung...katanya dia suka balik kampng daripada balik umah mak ayah dia..lagi pun tempat dia belajar ngan umah mak ayah dia bukanyer jauh pun...bila2 leh balik....ermm tol gak....sambung balik...

masa member aku ni balik kampng dia pelik nengok rumah tu macam sunyi jer...memang arr sebelum ni rumah tu sunyi sebab makcik tua ni dok sorang...tapi len skit...rupa-rupanya makcik tua ni dah meninggal...sekarang ni rumah tu terbiar sepi....jer...tapi member aku kata walaupun makcik tua tu dah tak de tapi dia tetap tak lepas pandang rumah tu..sebab dia mesti terkenang kan makcik tua tu...hal ni memberi keinsafan kepada dia ..dan juga aku yang mendengar cerita dia dan juga kepada korang yang membacanya supaya hargai la ibu kita setiap masa walau siapa pun ibu kita....jika kita jauh kalau tak dapat balik pun tanya la khabar dia walau sesibuk mana pun kita..ye la kadang-kadang u kita tak tahu dia sihat ke sakit ke...ibu ni kalau dia sakit dia takkan bg tau kita sebab dia tak nak kita risau...tapi sepatutnya la kan kita perlu la tahu sebab biar kita rasa macamner risaunya ibu kita bila dia tahu kita sakit...walaupun sakit pale sikit pun..sebab dia nak kita sentiasa sihat...tengok betapa mulianya ibu kita...sebab tu la dikatakan syurga itu terletak di telapak kaki ibu...jngan la kita sakitinya dan menjatuhkan air mata nya walau setitik...tapi kalau nak jatuhkan air matanya gak biar la air mata yang jatuh itu adalah air mata kegembiraan dan kesyukuran..bukan air mata kekecewaan...


Kata orang aku lahir dari perut ibu..

IBU.... Aku lahir dari perut ibu.. (bukan kata org...memang betulKAN.... ..)

Bila dahaga, yang susukan aku...

ibu Bila lapar, yang menyuapi aku....

ibu Bila sendirian, yang selalu di sampingku.. ..

ibu Kata ibu, perkataan pertama yang aku sebut....Ibu

Bila bangun tidur, aku cari....ibu

Bila nangis, orang pertama yang datang ....ibu

Bila ingin bermanja, aku dekati....ibu

Bila ingin bersandar, aku duduk sebelah....ibu

Bila sedih, yang dapat menghiburku hanya....ibu

Bila nakal, yang memarahi aku....ibu

Bila merajuk, yang membujukku cuma....ibu

Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....ibu

Bila takut, yang menenangkan aku....ibu

Bila ingin peluk, yang aku suka peluk....ibu

Aku selalu teringatkan ....ibu

Bila sedih, aku mesti telepon....ibu

Bila senang, orang pertama aku ingin beritahu.... .ibu

Bila marah.. aku suka meluahkannya pada..ibu

Bila takut, aku selalu panggil... "ibuuuuu! "

Bila sakit, orang paling risau adalah....ibu

Bila aku ingin bepergian, orang paling sibuk juga....ibu

Bila buat masalah, yang lebih dulu memarahi aku....ibu

Bila aku ada masalah, yang paling risau.... ibu

Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ini.. ibu

Yang selalu masak makanan kegemaranku. ...ibu

Kalau pulang ke kampung, yang selalu memberi bekal.....ibu

Yang selalu menyimpan dan merapihkan barang-barang aku.....ibu

Yang selalu berkirim surat dengan aku...ibu

Yang selalu memuji aku....ibu

Yang selalu menasihati aku....ibu

Bila ingin menikah..Orang pertama aku datangi dan minta persetujuan. ....ibu

Aku ada pasangan hidup sendiri....

Bila senang, aku cari....pasanganku

Bila sedih, aku cari....ibu

Bila mendapat keberhasilan, aku ceritakan pada....pasanganku

Bila gagal, aku ceritakan pada....ibu

Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku

Bila berduka, aku peluk erat....ibuku

Bila ingin berhibur, aku bawa....pasanganku

Bila sibuk, aku antar anak ke rumah....ibu

Bila sambut valentine.. Aku beri hadiah pada pasanganku

Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu" Selalu.. aku ingat pasanganku

Selalu.. ibu ingat aku

Setiap saat... aku akan telepon pasanganku

Entah bila aku ingin telepon ibu

Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku

Entah bila... aku ingin belikan hadiah untuk ibu Renungkan: "Kalau kau sudah selesai belajar dan berkerja... masih ingatkah kau pada ibu? tidak banyak yang ibu inginkan... hanya dengan menyapa ibupun cukuplah". Berderai air mata jika kita mendengarnya. ....... Tapi kalau ibu sudah tiada....... ... IBUUUU...RINDU IBU.... RINDU SEKALI.... Berapa banyak yang sanggup menyuapi ibunya.... Berapa banyak yang sanggup mencuci muntah ibunya..... Berapa banyak yang sanggup menggantikan alas tidur ibunya...... Berapa banyak yang sanggup membersihkan najis ibunya....... . Berapa banyak yang sanggup membuang belatung dan membersihkan luka kudis ibunya.... Berapa banyak yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....


fikir-fikir kan la...bak kata Nabil..."lu pikir la sundiri"wat pe aku ak fikir kan...

Aleeya Aziz88

Tiada ulasan:

Catat Ulasan